Interview: Zakelijke opslagruimte huren voor Lego.

Gepubliceerd: 01-04-2021

Er zijn genoeg redenen om een opslagruimte te willen huren. Persoonlijke redenen zijn bijvoorbeeld een  verhuizing, behoefte hebben aan extra ruimte of een plek buitenshuis om te kunnen klussen. Ook hebben ondernemers zo hun redenen om zakelijk tijdelijke opslagruimte te huren. We spreken met Sean Kenney over het huren van een opslagruimte voor zakelijke doeleinden.

Hi Sean, kun je onze lezers wat vertellen over wat je doet qua beroep?

Ik ben Sean Kenney, kunstenaar en mijn medium is LEGO. Al vijftien jaar koop ik LEGO blokjes en maak daar op een professioneel niveau kunstwerken en exhibities van. De kunstwerken worden tentoongesteld op verschillende plekken, zoals dieren- en botanische tuinen en kunstexposities. De focus van mijn werk is om de kijker te laten zien wat je met iets simpels als een LEGO blokje kunt doen. Aan de andere kant zit er ook een wetenschappelijk en educatief aspect aan, zodat mensen ook iets kunnen leren van de kunstwerken die ik maak.

Ooit ben ik hiermee begonnen omdat ik het leuk vond. Toen het bedrijf groeide werd het werk te veel voor mij alleen, daarom had ik hulp nodig. Vroeger werkte ik vanuit een atelier in Brooklyn, New York, hier werkte ik met een stuk of 10 mensen. Het plan was om een kleinere studio in Nederland te openen en toen wij in dat proces zaten voelden we steeds meer van de impact van het coronavirus. De lockdowns hebben geen goed effect gehad op mijn bedrijf, omdat wij vooral kunstwerken maken voor grote tentoonstellingen, musea, enz. Helaas moesten we als gevolg daarvan onze winkel in Brooklyn sluiten. Daaropvolgend hebben we al onze spullen verhuisd naar Amsterdam. In New York hebben we nog steeds een paar administratieve medewerkers, maar al het ontwerpen en bouwen van de kunstwerken gebeurt hier in Nederland. Nu heb ik collega kunstenaars die mij helpen om mijn gigantische bouwwerken te maken.

Wat heeft je doen besluiten om een zakelijke opslagunit te huren?

Voor mijn kunstwerken heb ik heel erg veel LEGO blokjes nodig. Voor een levensechte ijsbeer bijvoorbeeld, heb ik 100.000 witte blokjes nodig. Als eerste persoon ter wereld had ik een contract met LEGO om hun blokjes in bulk te kopen. Helaas verkoopt LEGO niet meer aan mij en daarom ben ik langzaamaan gaan verzamelen wat ik nodig heb om mijn kunstwerken te bouwen. Mijn voorraad bestaat uit ongeveer 2000 verschillende LEGO blokjes, dit zijn de basis stukken. Mijn werkplaats is in Amsterdam-Centrum, waar de huurprijzen voor een ruimte erg hoog zijn. Als ik dan al mijn 20 miljoen LEGO blokjes wil opslaan ben ik wel heel erg duur uit.

Om toch mijn materiaal op te kunnen slaan ben ik op zoek gegaan naar opslagruimte. Hierbij kwam ik veel verschillende opties tegen, maar veel waren gefocust op webshops. Dat hield in dat ik daar wel mijn spullen kon stallen, maar dat ik ze voor mij zelf dan weer moest ‘bestellen’. Of te wel, dan zou ik een doos krijgen waar ik eigenlijk maar een beetje van nodig heb. Ook kon ik een hele grote opslagruimte huren, maar dan moest ik zelf allemaal dingen regelen als elektriciteit, beveiliging en onderhoud.

Ik had een opslagruimte nodig waar ik hele pallets kon stallen én waar ik ook heen kon gaan wanneer ik dat wilde. Daarom was ik heel blij toen ik Boxx Opslag vond. Samen met het team konden we een creatieve oplossing bedenken voor mijn unieke probleem. Nu heb ik een ruimte die groot genoeg is, waar ik altijd bij kan en dat is geweldig. Ook werk ik samen met het team dat de opslagruimtes onderhoud, zodat ik met hen kan coördineren wanneer ik een grote levering verwacht of uitstuur. Zelf kan ik geen heftruck rijden, daarom krijg ik zelf niet hele containers met LEGO blokjes uitgeladen. Gelukkig hebben Boxx medewerkers mij geholpen bij het ontvangen van mijn materialen en gereedschap en konden zij de containers voor mij uitladen.

Nu bewaar ik in mijn werkplaats in het centrum, waar ik mijn kunstwerken maak, van alles een klein beetje. Als ik van een bepaald stuk LEGO niet meer genoeg op voorraad heb, stap ik op mijn bakfiets en ga ik naar mijn opslag in Diemen. Dan pak ik de benodigde stukjes en ga ik terug naar mijn werkplaats. Het plan is nu om ongeveer één keer in de week naar Diemen te gaan om materiaal op te halen. Hierdoor heb ik niet meer ruimte nodig in Amsterdam-Centrum en dat scheelt mij enorm in de kosten. Daarbij heb ik de flexibiliteit om altijd bij mijn materialen te kunnen.

Naar welke kwaliteiten was je op zoek in een storage unit?

Ik dacht dat ik best ingewikkelde eisen had voor mijn opslagruimte, want ik kon gewoon niet vinden wat ik nodig had. Een storage unit waar ik altijd toegang tot zou hebben, op een locatie die dicht bij mijn werkplaats was en een grote ruimte met hoge plafonds, totdat ik Boxx vond. Het Boxx team was erg behulpzaam en klantvriendelijk. Mijn lijst met voorwaarden was niet zo lang, maar het was fijn om hierin met het team te kunnen samenwerken.

Hoe lang huur je al een opslagruimte voor zakelijke doeleinden?

Ik huur deze opslag minder dan een maand.

En wat is je ervaring met het huren van een storage unit voor zakelijke redenen tot nu toe?

So far, so good! De ruimte is nu nog best leeg, omdat het grootste deel pas volgende week geleverd wordt. Er staat nu ongeveer een zeecontainer aan LEGO spullen hier. De eerste maand was vooral voor het klaarzetten van al mijn spullen en daarom bestond de eerste levering dan ook uit stellages, karren, pallets etc. Boxx Opslag heeft meegedacht in het aanpassen van de ruimte. Toen ik hier kwam stelde deze niet veel voor, maar gebaseerd op mijn behoefte is de ruimte helemaal aangepast. Er konden muren, deuren, trappen en hekken voor mij geplaatst worden. Nu staan al die spullen er, dus kunnen mijn grote leveringen komen.

Hoe gebruikelijk is het in jouw branche om zakelijke opslagruimte te huren?

Kun je überhaupt zeggen dat ik een branche heb, haha? Ja en nee. Als je mij ziet als een kunstenaar niet. Ik maak grote sculpturen die touren van tentoonstelling naar tentoonstelling. Omdat de tentoonstellingen elkaar niet strak achter elkaar opvolgen heb ik wel eens vaker opslagruimtes gehuurd om ze te kunnen stallen. Als ik begin met het maken van een kunstwerk in mijn werkplaats in het centrum, is de ruimte snel gevuld. Dus als ik dan meerdere dingen gemaakt heb, kan ik deze ook in mijn opslagruimte stallen totdat er een tentoonstelling is.

Welke tips heb je voor toekomstige huurders die overwegen een opslagruimte te huren voor hun bedrijf?

De enige tip die ik heb is om contact te zoeken met het team van Boxx Opslag. Er is zoveel beschikbaar op het internet dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het proces om opslagruimte te huren bij Boxx was vriendelijk, ze zijn niet opdringerig in de verkoop en dachten creatief mee. Het team dacht mee hoe ik mijn specifieke probleem kon oplossen met het aanbod dat zij bieden. Niet elk bedrijf heeft dezelfde opslagbehoefte, ontvangen hun spullen op dezelfde manier en werken met dezelfde processen. Boxx hielp mij snel en nam echt de tijd om voor mij een passende oplossing te vinden. Mijn advies is ‘zoek contact en zie wat ze voor jou kunnen doen.’

Benieuwd naar welke oplossingen Boxx Opslag jouw bedrijf kan bieden? Twijfel niet en neem contact met ons op. Weet je niet zeker hoeveel opslagruimte je nodig hebt? Raadpleeg snel onze ruimtecalculator. We zijn 7 dagen per week geopend en hebben meerdere locaties door het hele land.

 

 

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Werken bij
Zakelijk