Alles over voorraadopslag en beheer.

Gepubliceerd: 06-09-2021

Artiest Sean Kenney met zijn lego voorraad.

Ondernemen is verkopen en om te verkopen heb je voorraad nodig. Die voorraad heeft een plek nodig en zal georganiseerd moeten worden. Maar wat is nou de meest handige manier om je voorraad te beheren? Wat als je nou net niet genoeg ruimte hebt in je pand? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over voorraadopslag en voorraadbeheer!

Wat is voorraadbeheer?

Met voorraadbeheer doelen we op het goed, scherp en periodiek in de gaten houden en controleren van je goederen. Voor een organisatie die niet te veel wil uitgeven aan de opslag van de voorraad is dit een belangrijk punt. Aan de hand van dit systeem kun je eventuele opvallende verschillen in je voorraad op tijd opmerken door regelmatig te controleren. Dit voorkomt dat je onvoldoende voorraad hebt of juist te veel van een product. Ook kun je beter budgetteren en hoef je niet meer goederen op te slaan dan eigenlijk nodig is. Als laatst weet je bij een goed voorraadbeheersysteem precies wat waar ligt en kun je er zo bij.

Als je een voorraadbeheersysteem aan gaat leggen is het verstandig om op de volgende punten te letten:

  • Een administratietool die nauwkeurig werkt en regelmatig update
  • Een lijst met producten die altijd op voorraad moet zijn
  • Een logische structuur en indeling
  • Toeleveranciers die het systeem volgen

Verschillende methodes

Om je voorraad op een logische manier in te delen zijn er diverse methodes die je kunt gebruiken. De bekendste zijn het FIFO of LIFO principe en de JIT-methode.

‘First in, first out’ oftewel FIFO, het principe waarbij het eerste dat het magazijn binnenkomt ook als eerste het magazijn verlaat. Deze methode komt vooral van pas bij bedrijven die handelen in producten die een houdbaarheidsdatum hebben. Hierbij kun je denken aan supermarkten en bloemenwinkels. Zo voorkom je dat je producten over de datum gaan en niet meer verkocht kunnen worden.

Daar tegenover staat LIFO, ‘Last in, first out’. Hier gaan de producten die het laatst het magazijn zijn ingegaan, er als eerste weer uit. Deze methode is geschikt voor bedrijven met een hoge doorvoersnelheid, omdat de kans bestaat dat de achterste voorraad niet of nauwelijks aangeraakt worden.

Dan is er nog de ‘Just in Time’ of JIT-methode. Deze methode is een tikkeltje riskant, want hier zijn levering en verkoop zo goed en strak mogelijk op elkaar afgestemd. Dit houdt in dat er net op tijd nieuwe voorraad komt, zodat je niet zonder komt te zitten. Mocht er echter een leveringsprobleem zijn, dan is er geen voorraad om op te teren en moet je 'nee' verkopen.

Checklist

Om je goederen veilig op te slaan kun je deze checklist nalopen:

  • Zorg ervoor dat het magazijn net en geordend is
  • Maak een plattegrond zodat iedereen weet waar containers, goederen of pallets moeten staan
  • Gebruik een goed registratiesysteem zodat voorraad snel gelokaliseerd kan worden
  • Bedenk een overzichtelijk opslagsysteem, zoals per route, transport of klant
  • Regel toezicht en controle aan de hand van een magazijnbeheerder
  • Plaats aantrekkelijke goederen uit het zicht
  • Gebruik stevig verpakkingsmateriaal

Voordelen van externe opslagruimte

Steeds meer ondernemers, voornamelijk webshops, bewaren hun voorraad in een opslagruimte die zij huren. Dit kan te maken hebben met een wisselende seizoensvoorraad of het gebrek aan ruimte in de privé woning of het kantoor. Buiten het besparen van ruimte, heeft het behouden van je voorraadopslag in een externe opslagruimte nog extra voordelen voor ondernemers. Eén daarvan is de kostenbesparing die erbij gemoeid gaat.

Boxx Opslag biedt ondernemers de mogelijkheid om gemakkelijk, goedkoop en veilig hun waardevolle voorraad op te slaan in een van onze opslagboxen. Met meerdere locaties in het land is er altijd een bij jou in de buurt. Daarnaast is het gemakkelijk op of af te schalen, wanneer er veranderingen plaatsvinden in het zakelijke landschap. Ook kun je als ondernemer je archieven bij ons opslaan. Al met al is er heel veel mogelijk. Neem contact op met een van onze ruimteadviseurs om deze te bespreken en te zien wat wij voor jouw organisatie kunnen doen!

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Werken bij
Zakelijk