Zakelijk verhuizen: de bedrijfsverhuizing.

Gepubliceerd: 02-11-2021

Zakelijk opslag huren Amstelveen

Geloof het of niet, maar grote bedrijven zoals Apple, Amazon, Google, Disney en Mattel vinden allemaal hun oorsprong in een garage. Als je nagaat hoe groot ze zijn geworden, begrijp je dat ze niet voor altijd in die garagebox konden blijven zitten. In andere woorden: verhuizen. Een bedrijfsverhuizing wel te zeggen. Waarom je zakelijk zou verhuizen, de verschillen met een gewone verhuizing en een korte checklist vind je allemaal in dit artikel.

Waarom eigenlijk zakelijk verhuizen?

Eens in de zoveel tijd pakt iemand z’n hele hebben en houwen op en verplaatst het naar een volgende plek. Dit geldt ook voor organisaties en bedrijven. In dit geval noemen we het een ‘bedrijfsverhuizing’. Dat een verhuizing veel tijd en energie kost is een gegeven, dus waarom zou je als bedrijf dit proces in gang zetten? Hieronder een paar redenen:

  • Het is tijd voor een groter of kleiner pand
  • Je wil je voorraad en kantoor van elkaar scheiden
  • De eigenaar van het pand heeft het verkocht
  • Er is niet genoeg ruimte om je personeel te huisvesten
  • Het magazijn waar je je voorraad opslaat, barst bijna uit zijn voegen
  • Twee bedrijven gaan fuseren en willen een nieuw adres
  • Vanaf een nieuwe plek wil je nieuwe markten bereiken
  • De geupgrade apparatuur heeft meer plek nodig
  • Om de kosten te verlagen, zoals de huur van een pand
  • Zo ben je dichter in de buurt van geschikte arbeidskrachten

Het verschil met een bedrijfsverhuizing

In eerste instantie zou je zeggen dat een verhuizing gewoon een verhuizing is, of het nou om een woonhuis of om een kantoor gaat. Het klopt dat de spullen moeten van de ene naar de andere plek. Toch is er een wezenlijk verschil tussen een verhuizing van appartement naar huis, en een bedrijfsverhuizing. We hebben de voornaamste verschillen voor je op een rijtje gezet:

  • Gezien de afmeting van de artikelen die je moet verhuizen, is een verhuislift geen overbodige luxe
  • Een goede en strakke planning is ontzettend belangrijk, zodat de werkzaamheden gewoon door kunnen gaan
  • Ook de bedrijfsgevoelige informatie moet van plek a naar b, zoals archieven en contracten
  • Afhankelijk van de grootte van het project kun je een account- of projectmanager inhuren
  • Het personeel moet ook verhuisd worden of althans, ze moeten weten waar ze heen moeten
  • Eventuele ICT infrastructuren die verlegd moeten worden
  • Er moet meer elektronica verplaatst worden dan vanuit een woonhuis
  • Meubels, zoals bureau’s, vergadertafels of kasten, moeten (gede-)monteerd en verplaatst worden
  • Niet te vergeten de archieven

Korte zakelijke verhuizing checklist

Hieronder vind je een korte zakelijke verhuizing checklist, zodat jouw bedrijfsverhuizing soepel verloopt:

  • Beëindig de huidige huurovereenkomst
  • Stel een projectcoördinator aan die de verhuizing gaat coördineren
  • Kies een verhuisservice en maak hier duidelijke afspraken mee
  • Neem een kijkje in het nieuwe pand met het personeel
  • Plan uit wanneer je wat gaat inpakken en wie je er mee gaat helpen
  • Maak keuzes in wat wel en wat niet meegaat naar de nieuwe locatie of wat eventueel in de opslagruimte gaat
  • Geef alle dozen een code, zodat duidelijk is waar ze heen moeten
  • Selecteer personeel dat helpt tijdens de verhuizing en instrueer hen ruim op tijd
  • Geef een seintje aan de oude buren dat jullie vertrekken en de nieuwe dat jullie komen
  • Zorg dat er een draaiboek klaar ligt voor de dag van de verhuizing
  • Maak een lijst met alle contacten en deel deze uit
  • Verhuis per dag een afdeling en informeer de afdeling wanneer ze verhuizen
  • Zorg dat er een lunch klaar staat voor tijdens de verhuizing
  • Controleer de verhuisde inboedel op eventuele schade
  • Distribueer alle nieuwe telefoonnummers, zoals alarmnummers van het nieuwe pand of jouw nieuwe nummer aan je klanten

Boxx Opslag helpt ondernemers met het verhuizen van hun hele inboedel naar de volgende stap. Dit doen we onder andere door opslagruimte aan te bieden in combinatie met verhuizing. De opslagruimte is mobiel, daarom plaatsten we hem voor je deur en helpen we met inladen. Deze dienst valt onder Boxx on Wheels. Ook bieden we bedrijven de kans om zakelijk opslagruimte te huren in combinatie met bedrijfs- of kantoorruimte. Neem contact op met onze ruimteadviseurs om te horen hoe wij jou kunnen helpen.

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Werken bij
Zakelijk